Registreren

Blog

Jij bent LETTERLIJK de schrijver van je eigen (ondernemers)verhaal.

Jij bent LETTERLIJK de schrijver van je eigen (ondernemers)verhaal.

Weet je nog? Als kind had je dromen, fantasieën en ambities. Je wilde IETS worden. Je wilde IETS zijn. Hoe voelde je je daarbij? En heb je het vastgehouden of los gelaten?

Hoewel we ons leven voorwaarts leven, begrijpen we het vaak pas achterwaarts.

Jij bent LETTERLIJK de schrijver van je eigen (ondernemers)verhaal. Mensen zijn de enige soort op de wereld met een verhalend vermogen. We hebben het allemaal in ons, maar we gebruiken het nog niet allemaal. En dat terwijl verhalen een gigantisch krachtige vorm van communicatie zijn. Uit onderzoek is gebleken dat wie zijn (of haar) leven als een verhaal – of als een bundel van verhalen – ziet, diegene vaak gelukkiger, dankbaarder en optimistischer is.

Maar vooral in het zakendoen zijn verhalen een communicatietechniek die voor iedere ondernemer onmisbaar is.

Waarom verhalen?

Naast dat verhalen een positieve invloed op je mindset hebben, zijn ze ook vooral als marketing en sales-tool handig. Verhalen spreken namelijk tot de verbeelding. En meer dan dat: verhalen roepen emoties op. Zo communiceer je direct met delen van het menselijk brein bij je doelgroep, die aan de puurste vlakken van hun ziel raken. Anders gezegd: wij mensen hebben a) een rationeel denkvermogen en b) een emotioneel denkvermogen. Ondanks dat er van ons gezegd wordt dat wij rationele wezens zijn, is niets minder waar. Wij maken voortdurend onbewust emotionele beslissingen, waarna we pas de rationele argumenten erbij gaan zoeken om onze keuze te verantwoorden.

Door je met je marketing en sales-communicatie te richten op het aanspreken van de verbeelding en emotie van je doelgroep, omzeil je het kritisch denkvermogen. Deze schakelt zichzelf als het ware uit. Hoe dat werkt is erg ingewikkeld, maar het is in ieder geval belangrijk om te weten dat dit gebeurt. De kennis hierover komt uit onderzoek van de neurowetenschappen en van het neuro linguïstisch programmeren, waarover we nu steeds meer te weten komen.

Door deze kennis toe te passen op verschillende vlakken van jouw bedrijf, zul je als ondernemer sneller kunnen groeien en beter kunnen verkopen. Je speelt dan weliswaar met beïnvloeding, maar op een ethische manier.

Storycoaching

Storytelling is een begrip dat sinds 2010 bekend is geworden bij veel ondernemers en marketeers. Het is een begrip geworden waar iedereen veel over te vertellen heeft, maar waar maar weinig mensen écht van weten wat het inhoudt als je het toepast. Dat betekent dat de resultaten voor jou gigantisch kunnen zijn. Én dat er maar weinig zullen zijn die jouw niveau kunnen bijhouden zometeen.

Met een business-/storycoach verandert niet alleen je inzicht in marketing en sales – en zul je 100% zeker als ondernemer gaan groeien – het verandert ook je perspectief op het leven zelf in de meest positieve zin mogelijk.

Twijfel je nog of je een coach nodig hebt?

Denk dan eens terug aan die tijd dat je je net bij de Kamer van Koophandel ingeschreven had. Je was enthousiast, blij, welwillend en klaar om te knallen. Voel je je nu nog net zo? Of denk je nu: “Och, waarom is me dit overkomen?” Maarrr… zo hoeft het NIET te zijn.
Dat je dit nu nog leest betekent dat er zoveel meer in jou zit dan je nu denkt, maar omdat je continu vanuit het negatieve blijft denken zul je ook nooit in dat positieve stappen.

Stel je nu eens voor als je dat wél zou doen…
Wat zou dat voor jou betekenen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *